Вече една година община Видин отлага решаването на проблемите си и така, в безвремие, ще се изнижат и останалите три години от мандата, ако продължава да няма връзка, чуваемост, разбиране и действия в местната администрация и Общинския съвет. Около този извод се обединиха общинските съветници от групата на „Единни за промяна“, които свикаха спешна пресконференция след поредното инфарктно и емоционално, но не и дотам ефективно, заседание на Общински съвет.
Пред журналисти, общинските съветници от „Единни за промяна“ коментираха позицията си по част от дебатираните в зала предложения, които, по мнението им, са повече от показателни за некомпетентността и липсата на всякаква нагласа затова как трябва да се работи и управлява община Видин.
„Възмутително и необяснимо мнозинството в Общинския съвет отказва да спре източването на огромни средства, които се насочват за наем на техника и оборудване за различни услуги, включително и машините за сметосъбиране и сметоизвозване“, заяви председателят на групата на „Единни за промяна“ г-жа Росица Кирова. От трибуната на Общинския съвет тя предложи в допълнение към поредната обществена поръчка за наем да се добави точка 2, с която да се възложи на кмета да извърши проучване и да представи вариантите за закупуване пред Oбщинския съвет. Така вместо всяка година да се плаща наем, който надвишава годишната вноска за придобиване на нова техника, за не повече от 5 години общината ще може да изплати машините, които са й необходими. Въпреки силните доводи на Росица Кирова и колегите й по тази изключително важна и болезнена за видинчани тема, предложението срещна истерична съпротива от страна на кмета, съветниците от ГЕРБ, земеделците, НФСБ, Реформаторския блок и бе отхвърлено.
„Престъпление е срещу видинчани така да се пилеят пари. Тези средства не са подарък на общината, а те са от джоба на данъкоплатците“, каза Кирова. Тя поясни, че предложението й е било обсъждано и получило подкрепа в постоянните комисии, но в заседанието бе отхвърлено от управляващото мнозинство. Изключение направиха само господата Генади Велков и Добрин Иванов от Реформаторския блок. По думите на Кирова, подобен начин на действие на Общинския съвет и кметската администрация е не само възмутителен. Той показва тотално неразбиране и нежелание на мнозинството да се работи в полза на гражданите. „Грешна е философията за това как трябва да се работи в община Видин“, добави Кирова и поясни, че групата на „Единни за промяна“ неведнъж са протягали ръка за подкрепа към местната администрация. „Не може обаче да помогнеш на някой, който не иска да си помогне сам“, заяви Кирова. От „Единни за промяна“ изразиха и възмущението си, че за пореден път община Видин става повод за подигравки из цяла България, визирайки абсурдната ситуация с обществената поръчка за наемане на копирна техника от местната администрация за фрапиращите 170 000 лв. без ДДС. „2400 ксерокопия на ден, всеки работен ден ли се правят в общината!“, възкликна Росица Кирова.
Наред с темата за наемите на техника, съветниците на „Единни за промяна“ предизвикаха и дебат в зала във връзка с предложение, което доразвива една болна за видинчани тема – тази с бюджетите на детските градини. Общинският съвет е принуден на няколко свои заседания да прави корекции и гласува поредната „порция“ средства за заплати и осигуровки на персонала в детските градини. Поради липса на контрол, некомпетентност и грешни сигнали към детските градини общината за миналата учебна година не е получила необходимата държавна субсидия за 225 деца, което е около половин милион лева.
„Преди месец гласувахме 78 536 лв. за дофинансиране за възнаграждения, макар още тогава да изразихме опасения относно размера на предложената ни сума. Днес се оказва, че е трябвало да се отделят 52 900 лв. или с разлика от около 20 000 лв.“, заяви възмутено общинският съветник и директор на видинска гимназия Мариета Георгиева. „Грешка от около 35%“. По мнението й, проблемите не са породени от некомпетентност от страна на екипите в детските градини, а от неетично зададени въпроси и липса на ясни правила за работа на общинската администрация.
Мариета Георгиева изрази притеснение, че все още делегираните бюджети на детските градини не са официално обявени и публикувани, макар законът да изисква това. „Твърди се, че са връчени на директорите, но имаме притеснения, че и това не е направено“, каза Георгиева. Тя не скри недоумението си как е възможно заместник-кметът по хуманитарните дейности да не знае колко малчугани тази година се обучават в детските градини и правен ли е разчет за евентуалния ефект от възможността 2-годишни деца да посещават детските заведения. Фактът, че вносителите на предложението нямат отговор на конкретни въпроси буди недоумение и тревога.
По друга точка от дневния ред на заседанието, която бе внесена за гласуване, се оказа, че никой в залата не е наясно защо такова финансиране от страна на общината се налага за пореден път. А кметът заяви в зала, че ще може да отговори, но след 10 дни. Факт е, че гласуването бе след не повече от минута и никой друг не попита защо се налага повторно захранване на извънбюджетна сметка по 3-годишен проект, който е почти приключил втората си фаза.
„От нас се очаква да гласуваме, без да питаме и без да се интересуваме защо. Нали не смятате, че затова сме в този Общински съвет? Защото видинчани определено имат право на отговори и яснота при вземане на решенията“, заявиха съветниците от „Единни за промяна“. Те бяха категорични, че няма да спрат да се борят и да настояват за промяна в порочната практика, която се продължава и в този мандат и няма да толерират липсата на професионализъм и отговорност в ръководството на община Видин.
„Толерансите приключиха. Измина една година от мандата и е крайно време общината да заработи, както е по ред и закон. Сезонът на извиненията с преди това приключи. А и защо се очаква да си затваряме очите за продължаващите порочни практики от миналия мандат? Ние, от „Единни за промяна“, няма да позволим повече компромиси и подигравки с видинчани, затова апелираме за вашата помощ. И медиите и гражданите могат и трябва да упражняват контрол“, заключи Росица Кирова.