Строителството на тунел под Петрохан е една от несбъднатите мечти на жителите на Северозападна България, която днес обедини граждански структури от няколко региона. Мечта като онази – след изстрадания Дунав мост 2, видинчани да имат и път до него. Онзи широколентов, европейски международен път Е-79, в който се кълняха, заплюваха си го за своя цел плеяда от некадърни политици. Депутати, които години наред, мандат след мандат, избирателите отново и отново поставяха на държавната хранилка.
Тунелът под Петрохан е и мечта като онази с високоскоростната жп линия Видин-София, по която щяха да летят влакове стрели. Избори след избори и тази идея обаче се оказа, че изстрелва само поредния хрантутник, осигуряващ му безплатни екстри в сградата на пл. „Народно събрание“. На останалите, простосмъртните и лековерните избиратели, им остана само прословутият „мазен влак“ до София, за който хиляди си купиха еднопосочен билет.
Или пък мечта като онази по възраждане на някогашното видинско летище. Като гражданско, после като чартърно, после стана карго, може би, за да обслужва и мощният бизнес, който отново излъчените от нас бездарници „привлякоха“ и ще продължават да привличат, но само към собствения си джоб, ако отново им позволим…
Само за последните години тунелът под Петрохан бе обещаван многократно. Това бе едно от намеренията заявено през 2005 г. в регионалният план за развитие на Северозападния район за планиране, включващ областите Видин, Враца и Монтана. През 2006 г. пък, по думите на депутата Михаил Миков, се е явил и голям консорциум за строителството на тунела, а реализирането на проекта било възможно чрез публично-частно партньорство и възвращаемост на инвестицията от таксите за преминаване. Година по-късно отново последва новина от тогавашния губернатор Кръстьо Спасов – прокарването на тунел под Петрохан обсъждат на среща областните управители на Видин, Враца и Монтана с шефа на ПГ на „Коалиция за България“ Михаил Миков и министър проф. Радослав Гайдарски. Към проекта имали заявен интерес чуждестранни инвеститори, а за реализирането му ще се разчита на подкрепата на всички депутати от трите области. Три били вариантите за тунела, като най-късият е с дължина от около 7 км, а най-дългият – 9 км. Дори и последният да бъде приложен, то пътя до София ще се съкрати с около 57 км, а трафикът се увеличи близо три пъти…
2008 г. също не остана без сензация – правителството e възложило предпроектни проучвания за изграждане на тунел под Петрохан. По този начин ще се гарантира, че българската част на транспортен коридор 4 (Видин – София – Кулата) ще отговаря на всички изисквания и осигурява възможност за бързо и удобно придвижване в посока Видин към Кулата – границата с Гърция. С прокарването на тунел под Петрохан разстоянието от дунавския град до столицата ще се изминава за около 2 часа…
БСП не бяха единствените, които „прокараха“ тунела. Обещанието се видя апетитно за пропаганда и на други. През 2012 г. от партията на Кунева – „Движение България на гражданите“, обявиха идеите си за регионално ниво на управление с избираеми от народа областни управители и областни съвети. Тогава Найден Зеленогорски заяви, че сред проектите за Видин и Северозапада са тунел под Петрохан, скоростен път Видин-Монтана-Враца-Ботевград и др.
През 2013 г. приоритетите се смениха. Тогава, докато обсъждаха кога ще завърши (кога ли пък започна!) израждането на обходно шосе при град Димово, което да замени част от т.нар. тапа на главен път Е-79, председателят на парламента Михаил Миков, регионалният министър Десислава Терзиева, шефът на АПИ Стефан Чайков и видинският губернатор Кръстьо Спасов обясниха пред журналисти, че проектът за тунел под Петрохан е скъпа инвестиция и засега държавата не може да си я позволи…
За всички тези обещания времето на избраниците ни все не им стигна. И ще искат още – бъдете сигурни!
Иначе всяка добра кауза заслужава подкрепа, а изграждането на тунел под Петрохан е такава.
Затова ние, членовете на гражданско обединение „Единни за промяна“, обявихме, че заставаме зад стартиралата подписка от националната гражданска инициатива. И докато събираме подписи ще бъдем бдителни и изискваме гаранции, че тунелът под Петрохан е обща позиция и на партии като БСП, чиято видинска структура също обяви подкрепа за националната гражданска инициатива.
Позиция, а не само безразборно популистко крякане на местни партийци… До вота. И после тишина!