logo edinni.bg
slogn logo edinni.bg

Росица Кирова: Безпорядък и хаос цари в организацията на движението във Видин

„Въвеждането на „синя зона“ не трябва да е самоцел, а т.нар. във Видин е изготвена изключително непрофесионално. Няма визия за Видин, няма идеи затова как градът да се развива и благоустроява. Има само визия затова как да се пречи на хората“. Това коментира пред радио „Видин“ общинският съветник и председател на гражданско обединение „Единни за промяна“ Росица Кирова. В разговор за предаването „Нашата тема“ по проблема „Паркирането – на късмет“, Кирова се спря на основните причини за хаоса, който цари в организацията на движението в града и безразборното паркиране на автомобили по улици и тротоари:
„Причините за този безпорядък в организацията на движението във Видин са комплексни. Основният проблем е схемата, която така или иначе е одобрена и действа като организация на движението. Тя е изключително неефективна. Няколко пъти се правиха промени. Първата основна промяна, която, според мен, способства за този безпорядък, за тези задръствания в сутрешни и следобедни часове, все едно, че сме в Ню Йорк, а все пак сме във Видин, причината е в затварянето на част от улиците по нечие гениално твърдение, че това ще облекчи трафика. С решение на Общинския съвет тези улици бяха превърнати в паркинги, за да се събират някакви пари от „синя зона“. Въвеждането на „синя зона“ не трябва да е самоцел. Въвеждането на такава зона трябва да ограничи движението в натоварената част и да създаде възможност за паркиране и то единствено, и само в централната градска част, ако има необходимост от такава.
При условие, че Видин е най-бързо умиращия град в България и е град, в който демографският проблем е най-силно изразен, не виждам причина от подобна мярка. Преди 10 години Видин нямаше проблеми с паркирането, но тогава нямахме затворени еднопосочни улици, превърнати в паркинги. Превръщането на улиците в места за паркиране е грешно само по себе си, защото целта на една улица е да служи за придвижване, а не за паркиране на автомобили. Когато улиците и местата, които трябва да служат за придвижване ги превръщаме в паркинги, то тротоарите, където трябва да се движат пешеходците стават места за паркиране. Много от гражданите предпочитат да спрат колата си на тротоара и да си спестят 1 левче.
Има и друго обяснение, което е още по-логично, ако трябва да бъде честни. През последните десетина години разпоредбите по Закона за устройство на територията, които са свързани с това, че всяка обществена сграда трябва да има определени места за паркиране, поради неясни за мен причини не се спазват от главния архитект на община Видин. И от тези, които издават разрешенията за строеж и разрешенията за ползване на определените обекти. Ще дам пример с МОЛ-а. Той е обществена сграда, за която задължително по закон трябваше да има или подземен паркинг, или голям такъв, непосредствено до сградата. Такив обаче няма. Там автомобилите се паркират на уличното платно. Общината и общинската администрация съвсем умишлено превърнаха част от площите на улиците в паркинги.
Подобни примери има още и те създават безпорядък в тази част на града, където има голяма концентрация на движещи се. Същото се отнася и за частните сгради, за които има проектиран гараж, но гаражът се е превърнал в нещо друго.
„Синята зона“ е направена изключително непрофесионално. Преди година-две ние, общинските съветници от гражданско обединение „Единни за промяна“, отправихме предложение да бъде преработена „синята зона“, с ясни правила, на които да отговаря организацията на движението. Поискахме да бъде изготвено задание от общинската администрация, включително и за появилите се много кръгови, често едно след друго. Те, освен че са предпоставка за пътно-транспортни произшествия, са изработени по най-просташки начин, ако мога да се изразя така. Кръговото не трябва да е препятствие и място, където водачите да си чупят автомобилите, а да създава възможност за по-лесно и безопасно движение.
България има перфектно законодателство и там, където то се спазва такива проблеми няма. За Видин обаче няма визия, няма идеи затова как да се развива, благоустроява, а има само визия затова как да се пречи на хората“.
Повече за една от болезнените теми на Видин и неговите жители, може да чуете в следващото аудио:

Сподели в социалните мрежи