Гражданско обединение „Единни за промяна“ започва протестни действия в защита правото на жителите на Видинския край и Северозападна България за достоен живот. В отворено писмо до Министерския съвет и министър-председателя, разпространено чрез медиите, от „Единни за промяна“ настояват за незабавни действия по стартиране процедурите за изграждане на магистрален или четирилентов път до Видин.
От обединението приканват за подкрепа всички свои съграждани, всички български граждани, които милеят за родния си край и искат промяна!
О Т В О Р Е Н О П И С М О
от гражданско обединение „Единни за промяна“ за започване на протестни действия
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,
Ние, членовете на гражданско обединение „Единни за промяна“, заявяваме категорична позиция за започване на протестни действия, като краен израз на нетърпимост към целенасочената дискриминационна и унищожителна политика на управляващите към Видин и Северозападна България. Те са породени от липсата на нормална пътна връзка до региона, отговаряща на стандартите на модерна Европа. Крайните ни действия са в резултат на факта, че Видин и Северозападна България отдавна отсъстват от всякакви приоритети на управляващите и всички средства за разумен и конструктивен диалог с тях са изчерпани.
От години множество правителства, депутати и политици нееднократно даваха лъжливи обещания за модернизиране на инфраструктурата в тази част на България с изграждане на магистрален или скоростен път Видин-София.
Само преди няколко месеца „Единни за промяна“ излязохме с протестна декларация до всички институции, в която за пореден път призовахме да се спре с унизителното и пренебрежително отношение към българските граждани, живеещи в Северозападна България. Липсата на магистрален път, освен че е една от главните причини за тоталната икономическа и социална разруха, е и изпитание за здравето и живота на стотици хора. След пускането в експлоатация на Дунав мост 2, сега съществуващият главен път Е-79 застрашава живота на всеки, който дръзне да пътува по него. Трасето не отговаря на нормите за подобен род натовареност. Огромният трафик, достигащ до над 23 000 МПС на седмица, повечето от които тежкотоварни автомобили, е причина за големия брой жертви и тежки пътни произшествия.
Днес, когато страната ни поема първото си председателство на Съвета на Европейския съюз, изразяваме надежда, че исканията на жителите на най-пренебрегвания и изоставен от своите управници регион ще бъдат чути от представителите на страните членки на ЕС и европейските медии.
Ние, живеещите в Северозападна България, като равнопоставени български граждани съгласно Конституцията на страната, настояваме:
1. Незабавно да започне процедура за оценка на възможните решения за изграждане на магистрален път до Видин. Не ремонт на старото, съществуващо трасе, а изграждане на ново с четири ленти
2. Конкретни, разписани действия и график за изграждането на магистрален път до Видин. Срокът за завършване на магистралата от София до Видин да е не по-късно от месец юни 2020 г.
3. Забрана за преминаване на тежкотоварни автомобили по мостовото съоръжение до изграждането на новата инфраструктурна връзка, в случай, че настоящото правителство няма силата, волята и желанието да осигури модерна инфраструктура към Дунав мост 2 и българския Северозапад . Това поне ще намали в пъти убийствения и фатален за много видинчани трафик.
На доводи от рода на „Липсва финансиране“ ще напомним възможностите за концесия за изграждане и експлоатация на тунел под прохода Петрохан с магистрален път до Видин. Опция, която не изисква държавно финансиране, както за строителството, така и за поддържане на трасето, и за която има проявяван интерес от чуждестранни инвеститори. Реализирането на такъв проект ще скъси пътя от София до Видин с повече от 80 км и ще даде силен тласък на икономиката в региона. Припомняме, че това е и най-краткият път от Солун до Европа и част от пренебрегнатия от нашите управляващи Европейски коридор № 4.
В приоритетите на Европейския съюз по тема „Транспорт“ беше залегнало развитието на коридор №4, но предвидените 380 милиона евро за изграждането на скоростен път до Дунав мост 2 бяха отклонени и пренасочени към София. Други над 1 млрд. и 200 милиона евро бяха предвидени за високоскоростно жп трасе София – Видин, но и тези средства не стигнаха до Северозападна България. Факти, които за пореден път показват унищожителното отношение на вас, управляващите, към този регион.
Днес, когато българският премиер си избира ролята на лидер на Балканите, цял един регион в България загива под вещото му ръководство.
Настояваме за конкретни действия със срокове и график за изпълнение, както и ясно разписани ангажименти от страна на правителството.
Предстоящите ни протестни действия са продиктувани единствено и само от нашата решимост да защитим правото на достоен живот на всички живеещи в Северозападна България, на чиято подкрепа разчитаме.
Видин, 10 януари 2018 г.